Zhu & Nobel / Trespassing Dreams

  • Wat beeldende kunst highlight muurschildering
  • Wanneer 08 sep 2021 t/m 10 jul 2022 (Europe/Amsterdam / UTC200)
  • Waar SCHUNCK Glaspaleis
  • Contact naam
  • Voeg gebeurtenis toe aan agenda iCal
Op uitnodiging van SCHUNCK vroeg Dan Zhu beeldend kunstenaar Astrid Nobel om samen te werken aan een nieuwe muurschildering in het trappenhuis van SCHUNCK.
  • Waar SCHUNCK Glaspaleis

Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren. Meer info

Accepteren

De kunstenaars creëerden een wereld waarin droombeelden de boventoon voeren, wisselend van wandvullende schilderingen in kleur naar serene schilderingen in zachte, donkere tinten. De bezoeker begeeft zich als een soort gewenste of genodigde ‘indringer’ in de dromen van de beide kunstenaars. Het is daarbij niet van belang of de bezoeker aan het begin of einde van het trappenhuis begint met kijken, want de wandschildering werkt als bij een cyclus: er is geen begin en geen eind. 

Dromen vormen voor zowel Zhu alsook voor Nobel al langere tijd een belangrijk uitgangspunt in hun werk. Voor Zhu ligt de nadruk daarbij op dagdromen en verbeelding. Haar werk ontstaat en groeit vanuit haar onderbewustzijn, niet vanuit een vooropgezet plan of idee. Bij Nobel ligt de focus op de dromen die zij tijdens haar slaap heeft. Deze legt zij vast in haar droomdagboek en een selectie daarvan vormt de basis van haar schilderingen die nu in het trappenhuis te zien zijn.  

Gaandeweg kwamen Zhu en Nobel erachter dat sommige dromen die zij hadden met elkaar overeenkwamen, zoals dromen over bedden en trappenhuizen. Op een gegeven moment leek de ene kunstenaar zelfs de droom van de andere kunstenaar te zijn binnengevallen: ‘trespassing dreams’. Het kunnen communiceren op deze manier vormde een boeiende aanleiding voor de wandschildering. Ze speelden met het idee van overlappende gedachten, grotendeels onbewust ontstaan. “Just like two boats sailing on the sea in the dark while moving in different directions in a flash of a moment can be enlightened by each other’s torch."

Dan Zhu

Dan Zhu (Jiangxi, China, 1985) woont en werkt in China. Ze won de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst (2020). Zij studeerde aan de Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main in Duitsland en was resident aan de Rijksakademie in Amsterdam (2018-2019).

In 2020 kocht SCHUNCK drie kunstwerken van Dan Zhu voor de SCHUNCK kunstcollectie. Twee van de aangekochte werken leverden haar de prestigieuze Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. De collectie SCHUNCK, voorheen bekend als de gemeentelijke collectie (van Heerlen), is de oudste collectie hedendaagse kunst in Limburg. Sinds de oprichting in de jaren vijftig van de vorige eeuw is ‘vernieuwing’ een terugkerend thema van de collectie en sindsdien is de stad druk doende een gevarieerde selectie hedendaagse werken aan te leggen.

Dan sketch.jpg

Dan Zhu, schets Trespassing Dreams, 2021

Astrid Nobel

Astrid Nobel (Hollum, 1983) woont en werkt in Den Haag. Ze studeerde aan Academie Minerva in Groningen (2003-2007) en was resident aan onder andere de Rijksakademie in Amsterdam (2018-2019), Flux Factory in New York (2011) en Sichuan Fine Arts Institute in Chongqing, China (2009). 

Op uitnodiging van SCHUNCK heeft Dan Zhu beeldend kunstenaar Astrid Nobel gevraagd om samen te werken aan een nieuwe wandschildering in het trappenhuis.

Astrid schets1.jpeg

Astrid Nobel, schets Trespassing Dreams, 2021

Muurschilderingen in SCHUNCK

Muurschilderingen spreken wereldwijd een breed publiek aan. In Heerlen hebben ze een bijzondere positie gekregen. Zo ook in SCHUNCK Museum. Sinds 2012 realiseerden collectiekunstenaars Hadassah Emmerich, Troy Lovegates, Jan van der Ploeg, Wafae Ahalouch el Keriasti, Roland Schimmel, Femmy Otten, Gijs Frieling, Dan Zhu en Astrid Nobel muurschilderingen in het SCHUNCK Glaspaleis. 

Het zijn interventies in de architectuur van het Glaspaleis, verspreid over de vijf verdiepingen van het inpandige trappenhuis. SCHUNCK ontvangt een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds voor de muurschilderingen én de integratie ervan in de beeldende kunstcollectie. Tijdelijk aanwezig, maar tegelijkertijd vereeuwigd. 

Top