George Korsmit trappenhuis SCHUNCK 2019. Foto: Gert Jan van Rooij

George Korsmit / Homage to the soul

  • Wat beeldende kunst
  • Wanneer 13 okt 2019 t/m 02 aug 2020 (Europe/Amsterdam / UTC200)
  • Voeg gebeurtenis toe aan agenda iCal
Voor de tentoonstelling Homage to the Soul maakte George Korsmit in 2019 acht wandschilderingen in het trappenhuis van SCHUNCK Glaspaleis. Toeval en kans spelen in zijn werken een belangrijke rol. De kleuren en vormen waaruit elke muurschildering bestaat zijn gedobbeld en blind gekozen door anderen.

Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren. Meer info

Accepteren
  • George Korsmit / Homage to the soul
  • 2019-10-13T00:00:00+02:00
  • 2020-08-02T23:59:59+02:00
  • Voor de tentoonstelling Homage to the Soul maakte George Korsmit in 2019 acht wandschilderingen in het trappenhuis van SCHUNCK Glaspaleis. Toeval en kans spelen in zijn werken een belangrijke rol. De kleuren en vormen waaruit elke muurschildering bestaat zijn gedobbeld en blind gekozen door anderen.

Voor de tentoonstelling Homage to the Soul maakte George Korsmit acht wandschilderingen in het trappenhuis van het SCHUNCK Glaspaleis. Toeval en kans spelen in zijn werken een belangrijke rol. De kleuren en vormen waaruit de schilderingen bestaan zijn gedobbeld en blind gekozen door een ander dan de kunstenaar.

George Korsmit trappenhuis SCHUNCK 2019 (6).jpg

George Korsmit, Homage to the soul, 2019. Foto: Gert Jan van Rooij

Korsmit werkt de uitkomsten uit in beelden die altijd in relatie blijven staan met degene die het werk mede heeft bepaald. Deze uitkomst is altijd onvoorspelbaar en vrij van figuratie. ‘Geritualiseerd toeval’ zoals Korsmit het zelf noemt. Steeds vaker werkt hij samen met anderen en beperkt hij zijn eigen rol tot die van intermediair en uitvoerder. Hij bepaalt dan alleen nog de stappen en regels waarmee een werk tot stand komt. Het contact met de ander en de locatie waar het werk ontstaat zijn altijd van invloed op de uitvoering.

In het trappenhuis van SCHUNCK brengt Korsmit bestaande en nieuwe werken samen. In Homage to the Soul zijn wandschilderingen te zien die eerder op locatie gemaakt werden in o.a. Amsterdam, Seoul, New York, Peekskill, Jixiang en die nu voor het eerst samenkomen. Nieuw is het werk Homage to the Soul (Dom Hans van der Laan, 2019). Daarvoor verbleef Korsmit in Abdij St. Benedictusberg om ter plaatse in een stilteruimte van het klooster het grid en kleuren te bepalen.

Deze timelaps is the-making-of van de muurschildering op de tweede etage van het trappenhuis: Nobody’s Out There. 2007–2019. 608 × 312 cm. Acryl / acrylic. 223 kleuren werden blind gekozen door assistenten uit een voorraad van 1114 Pantone kleuren. Afmetingen van het grid werd bepaald door de kunstenaar met behulp van dobbelstenen. Een eerste versie van Nobody’s Out There is uitgevoerd in W139 in Amsterdam in 2008.

Mondriaan Fonds

Top