• 01 feb 2021
NIEUWE DIENSTVERLENING VOOR NIET-DIGITAAL VAARDIGE BURGERS

NIEUWE DIENSTVERLENING VOOR NIET-DIGITAAL VAARDIGE BURGERS

  • 01 feb 2021
Bijzondere samenwerking tussen bibliotheken en publieke dienstverleners.

Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren. Meer info

Accepteren

Zodra de bibliotheken hun deuren weer mogen openen start SCHUNCK bibliotheek met een nieuwe dienst: Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). In de bibliotheek kun je vanaf dan terecht met vragen over de online dienstverlening van (overheids)instanties zoals bijvoorbeeld huurtoeslag, AOW, werk, uitkering, belasting of PGB.

Postzegelbanner-1200x367px.jpg

Circa 4 miljoen Nederlanders hebben moeite met het vinden van de juiste informatie op de websites van verschillende overheden. De bibliotheek wil deze mensen dicht bij huis ondersteuning bieden. Daarom slaan de Bibliotheken en acht publieke dienstverleners (Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV) de handen in een.

Getrainde bibliotheekmedewerkers helpen je in de bieb op weg of verwijzen door naar lokale partners als het gaat om persoonsgebonden informatie. Dit zijn organisaties waarmee de Bibliotheek lokaal samenwerkt zoals sociale raadslieden, welzijns-instellingen, Formulierenbrigade, vakbonden, ouderenbonden, cliëntenondersteuners gemeente en zorgkantoren.

Medewerkers van de samenwerkingspartners verwijzen op hun beurt mensen die moeite hebben met computers en internet, naar een bibliotheek bij hen in de buurt. Hier kunnen ze deelnemen aan eenvoudige computercursussen, waarmee ze digitaal vaardiger worden.

Top