Keith Haring cover

Boundless Minds & Moving Bodies in 80’s New York in top 20 van Wendy Perron

Het boek 'Boundless Minds & Moving Bodies in 80’s New York', dat in samenwerking met SCHUNCK en Muna Tseng Dance Projects werd gemaakt, heeft de top 20 dansboeken van 2022 van beroemd choreografe Wendy Perron bereikt.  

Het boek Keith Haring, Muna Tseng & Tseng Kwong Chi: Boundless Minds & Moving Bodies in 80’s New York werd afgelopen jaar uitgegeven ten tijde van de opening van de tentoonstelling 'Keith Haring - Grace House Mural'. Het boek toont een intieme, visuele reis langs de vroege samenwerking van Keith Haring, Muna Tseng en Tseng Kwong Chi. Het geeft een uniek en kleurrijk beeld van drie vrienden en hun New Yorkse leefwereld. Hoewel ze zich uitdrukten in verschillende disciplinaire talen – tekenen, dans en fotografie – hebben al hun werken en interacties dezelfde energie. Voor choreograaf Muna Tseng voorzag Haring haar voorstelling Epochal Songs van een visuele achtergrond. 

review

Wendy Perron over het boek: "Harings tekeningen voor Epochal Songs (1982), rijkelijk weergegeven in dit boek, zijn krachtig en weerspiegelen de gruwel van de nucleaire wapenwedloop en andere sociale misstanden - op een vrolijke manier. Samen bedachten ze een nieuw apparaat: een speciale carrousel die kon rijden terwijl de tekeningen werden geprojecteerd. (..) Ergens is het passend dat we midden in de huidige pandemie leren over kunstenaars uit de clubcultuur van de jaren '80 die voor ons verloren is gegaan door de gesel van een vroegere pandemie. Naast het feest van visuele beelden - straatbeelden, clubscènes, Muna Tsengs mooie dansen en Haring's dynamische tekeningen - bevat het boek een interview met Muna plus essays van Bill T. Jones en Joshua Chambers-Letson. In deze laatste gebruikt Chambers-Letson het woord "queerness" om iets te beschrijven dat groter is dan seksuele voorkeur, namelijk een sociaal milieu "dat collectief wordt geproduceerd in de marge van sociale, seksuele en esthetische normen."

Lees de hele review hier

Over Wendy Perron

Perron studeerde in 1969 af aan het Bennington College. Ze begon haar carrière in New York als freelance danseres/choreografe bij Dance Theater Workshop. Ze danste bij de Trisha Brown Dance Company (1975-78) en nam deel aan één van Twyla Tharp's farm clubs. Ze doceerde dans aan Bennington College, Princeton University, NYU, Rutgers, en City College of New York. Van 1983 tot 1994 leidde ze de Wendy Perron Dance Company. Ook was ze Senior Fellow van The Vera List Center for Art and Politics aan The New School. Van 1992 tot 1994 was ze associate director van Jacob's Pillow Dance Festival. In 2000 behaalde ze een masterdiploma aan het Empire State College.

Perron heeft geschreven voor The New York Times, The Village Voice, Ballet Review en het Dance Research Journal. In 2000 trad ze toe tot de redactie van Dance Magazine, waarvan ze in 2004 hoofdredacteur werd. In 2013 werd ze editor-at-large. In april 2011 was ze een van de drie kunstenaars die werden opgenomen in de inaugurele Hall of Fame van de New York Foundation for the Arts.